Jak si zlevnit internetové nákupy

Dnes už to známe asi každý. Vlastně nám pandemie nedala ani jinou možnost. Některé věci nakoupíme jen přes internet. Obecně se nakupování přes internet a e-shopy staly běžnou životní realitou. Pár kliknutí a za nějaký ten den přijede balíček. Jak tedy zvládnout nákupy přes internet co nejvýhodněji?

Jedním z přínosů internetového nakupování je možnost si vše řádně promyslet. Tak to využijte. Hlavně u položek za vyšší cenu nebo takových, co kupujete často nebo pravidelně (pleny, dětská výživa, lékárna a drogerie obecně, kontaktní čočky). Pokud víte přesně, co chcete koupit, včetně značky, pak si můžete zahrát internetovou hru o nejlepší cenu. Hraje se takto:

  1. Srovnávač pro první nasměrování
  2. Cashbackovým portálem proklikem klik
  3. Pátračka po slevovém kódu
  4. Platba kreditkou jako třešinka na dortu

V případě, že je pro Vás některý z kroků hry naprostou novinkou, níže se dozvíte více.

Pokud je Vaše hra o tom, že ještě přesně nevíte, co budete kupovat, pak si přidejte ještě přípravný krok 0 – výběr zboží. Tenhle krok je vlastně nejtěžší a asi nejdůležitější. Když totiž zadání zní „koupit dobrý vysavač“ nebo „bezpečnou autosedačku“, může to být vcelku bojovka. Bohužel vztah mezi kvalitou a cenou není vždy směrodatný, i když může napovědět.

Osobně jsem se postupem času dostala z nastavení „kup to nejlevnější“ do stavu „nejsem tak bohatá, abych si kupovala levné věci“. Příliš levná věc často nemá požadované vlastnosti, takže Vás spíš otráví, svůj účel nesplní a později stejně kupujete něco lepšího. Je tak lepší dát více peněz za něco, co Vám bude opravdu sloužit a dělat radost, než „ušetřit“ nákupem nepoužitelnosti. Někdy psychologicky pomáhá zamyslet se jen nad rozdílem, ne celou cenou. Koupíte si kalhoty, co jsou „trochu hůř střižené, ale na doma stačí“ nebo si připlatíte pětistovku za ty „wow, megapohodlné“, ze kterých se nebudete chtít ani svléknout?

Někdy je také fajn podívat se na svůj nákup očima nákladového analytika ve firmě. Tím jsem svého času byla a občas tohle zamyšlení používám, abych sama sebe svedla z cestičky k levnému lapači prachu v domácnosti. Zamyslete se nad cenou za jedno použití. Koupíte levné kalhoty, které „na doma stačí“. Nebudete se v nich cítit úplně dobře. Takže ve finále je vezmete párkrát se sebezapřením na sebe a potom už nejspíš budete při pohledu do skříně dělat, že je nevidíte a brát jen v případě nejvyšší nouze. Takže se z nich stává další překážeč a požírač volného prostoru ve skříni. Při ceně 500,- a pěti použitích to máme pěknou stovečku za jeden výlet ze skříně na vašich nohou.

Oproti tomu super kalhoty za tisícovku, ve kterých se cítíte skvěle? Budete je nosit každou chvilku, občas kvůli nim i mimořádně zapínat pračku a sáhnete po nich ve skříni jako po prvních. Vezmete je na sebe stokrát, možná víckrát, budete je nosit do roztrhání. Cena za jedno nošení 10 Kč nebo méně… Tak co, vyplatí se kupovat levné věci?

Jasně, cena není vždy určující, taky mám pár triček, které mě nestály víc než oběd v restauraci a mám je ráda, jako by stály 10x tolik. Jak tedy najít to pravé ořechové? U oblečení to poznáme jedině vyzkoušením a odhadem našeho budoucího chování. Ale třeba u domácích spotřebičů nebo plenek můžeme využít další nápovědu.

Dobrým pomocníkem jsou zmiňované srovnávací portály – třeba známá Heureka.cz. Mám ji ráda kvůli recenzím těch, co už nakoupili, nebo rychlému zorientování, co jsou nejoblíbenější výrobky. Super jsou taky recenze na obchody. Mnoho spokojených zákazníků je obvykle záruka, že obchod funguje tak, jak by měl. Takže mám vcelku jistotu, že jsem nenarazila na nějaké čínské podvodníky, jejichž eshop se jmenuje každý měsíc jinak a neuvidím ani výrobek, v horším případě už ani peníze.

Docela hodně recenzí s vypovídající hodnotou najdete i na Mall.cz. Dalším dobrý zdrojem se mi stala facebooková skupinka Snadný život, kde se můžete zeptat na cokoliv, třeba jaký vysavač je nejlepší a dostane se Vám mnoha zkušeností. Případně si můžete pročíst historii a najít tipy na ledacos.

Ještě spolehlivější, než náhodné recenze zákazníků, kteří zrovna byli ochotni se o svou zkušenosti podělit, jsou spotřebitelské testy. Můžete zapátrat volně na internetu například s heslem „testy plenek“ nebo využít mého favorita, nezávislý časopis dTest. Měli jsme léta předplatné s přístupem k celé databázi historických testů na internetu. Teď už šetřím místo za povalující se časopisy po bytě a využívám možnosti zaplatit si menší částku za výsledek konkrétního testu přímo na stránkách.

No a jakmile máme vybráno, následuje zbytek hry 1, 2, 3 a 4.

Začínáme srovnávačem – mezi ty nejznámější patří Heureka nebo Zboží. Pomůže Vám s výběrem nejlevnějšího eshopu, teď už pro konkrétní výrobek. Obvykle začínám s Heurekou. Má přehledné seřazení obchodů podle ceny a hned vidím i spokojenost zákazníků s konkrétním obchodem. Co možná nevíte je, že nemusíte nutně odlovit nejlevnější nákup. Neplatí totiž, že na Heurece je každý…

Jedním z nejslavnějších rebelů je v tomto Alza. Ano, pokud jste si nevšimli, tak zeleného Alzáka na Heurece nepotkáte. Přesto tu můžete najít lepší cenu. Alza si totiž buduje svoji pozici jiným způsobem a tak se rozhodli neplatit Heurece za zprostředkování. Občas stojí za zkontrolování, jestli tady neseženete levněji nebo rychleji. V předvánočním čase se mi dvakrát stalo, že hračka, o které mi z jiného obchodu napsali, že už není a není ani u prodejce, tak na Alze stále byla. Šíře nabídky je tu také obrovská, takže patří mezi obchody, kde koupíte prakticky cokoliv a odpadá placení poštovného u více menších objednávek jinde. Takže nespoléhejte jen na Heureku a občas si proklepněte i zeleného mimozemšťana…

Když máme předběžně vybráno, můžeme skočit na krok 2 a tím jsou cashbackové portály. Jak fungují? Vracejí Vám peníze z Vašich nákupů na internetu. Zní to trochu podezřele, ale vše má zase svojí (finanční) logiku. Není to o tom, že by se nějaká pohádková víla zbláznila a jen tak posílala lidem na internetu peníze. Kdepak, je to vlastně obyčejné zprostředkování. Cashbackové portály získávají provizi od eshopů za to, že je propagují. No a část provize si nechají a část dají Vám jako zákazníkům. Základní logika je jednoduchá. Komplikovanější je někdy provedení.

Pro začátek je potřeba se zaregistrovat. Není to nic složitého, jen pár kliknutí, v některých portálech už za tuto „námahu“ dostane nějaké peníze do začátku na Vaše virtuální konto. Klíčovou záležitostí je proklik… Zkrátka se do vybraného obchodu musíte dostat přes odkaz na onom cashbackovém portálu – aby bylo prokázano, že opravdu došlo ke zprostředkování. Pokud se tady něco pokazí, cashback nemusí být uznán. A v tom je často zádrhel. Problém může být, pokud máte otevřeno více oken a nákup dokončíte v jiném, než na které Vás nasměroval cashbackový portál. Někdy také vadí použití dárkových poukazů nebo nainstalovaná aplikace od konkurenčního cashbacku…

Má smysl se těmito portály zabývat? Nabídnu Vám srovnání. Většina lidí řeší výběr spořícího účtu, aby měl co nejvyšší úrok. Pokud vezmeme, že tam máte finanční rezervu na pár měsíců (to je to nejrozumnější, co můžete udělat), řekněme 100 000 a na dnešní dobu super úrok 1 %, za rok Vám to „hodí“ tisícovku. Na cashbacku vratky začínají na 2 procentech, takže pokud za rok nakoupíte online za 50 000, do čehož se v dnešní době asi v pohodě vejdeme, máte to samé jako ze spořícího účtu, spíše i víc. A stojí Vás to jen pár kliknutí…

Jak tedy do toho? Systém už není žádná novinka, funguje pár let a stále se rozšiřuje. Portálů už je minimálně 5 a když budete pátrat, najdete i detailní srovnávací recenze. A ve finále se můžete zaregistrovat klidně u všech… Pokud se nechcete zdržovat výběrem, zaměříme se na to důležité – to je podle mě výše vratky a spolehlivost, že ji získáte. O tom to celé je, že… Osobní zkušenost mám se třemi portály. První je Plnapenezenka.cz, jeden z prvních na trhu. Čeká Vás pěkná grafika, odměna do začátků a zajímavá jsou bonusová věrnostní procenta, pokud portál využíváte pravidelně.

Podobné je Tipli.cz. Vzhledově pěkné, procenta srovnatelná. Nedávnou novinkou pro mě byl portál Získejte, který má mnohem vyšší procenta cashbacku, než ostatní. Web není tak graficky krásný, ale kvůli tomu tu nejste. Je tu navíc i zajímavý systém VIP bodů. Ovšem několikrát už jsem narazila na to, že se cashback nezaznamená. Nicméně zaznamenají se prokliky a tak můžete vyplněním dotazníku zažádat o dodatečné uznání. To už chce ale čas navíc, doložení objednávky a to už mě osobně moc nebaví…

Tak proklik bychom měli, zboží je v košíku, takže jdeme do finále? Jo, už jsme na trojce. Pokud si to chcete ještě vyšperkovat a nemáte zrovna po ruce nějaký slevový kód, můžete ještě zkusit štěstí. Objevují se totiž už i internetové stránky, které se snaží tyto slevové kódy získávat a nabízet na jedno místě nejen pro vyvolené. Není to příliš spolehlivé, obvykle mi vyjde tak 1 ze 4, ale pak taková sleva 20 % vůbec není k zahození. Když to porovnáte se stíracími losy… 😊

Jak na to? Prostě zkuste v dalším okně prohlížeče zadat do vyhledávání heslo „slevovy kupon“ nebo „slevovy kod“ a jméno obchodu. Pak omrkněte, co na Vás vykouklo a když budete mít štěstí, tak si Váš virtuální košík ještě zlevníte. Nejčastěji mi zafungovaly tyto: slevovykupon.net, kuponer.cz, vasekupony.cz nebo kuponslevovy.cz. A vcelku hodně zajímavé slevové kupony se objevují poslední dobou i na zmiňovaném cashbackovém portálu Plnapenezenka nebo Tipli – stačí mrknout do sekce Slevové kupony.

Dalším zdrojem slevových kódů může být i Váš email a třeba o tom jen nevíte. Pokud Vám z nějakých oblíbených eshopů chodí tzv. newslettery, tak sem tam slevu obdržíte, ale Váš emailový poskytovatel to před Vámi umí dobře schovat… Většinou Vám tyhle věci hodí do složky Hromadné na Seznamu, Promo na Gmailu, do Spamu a podobně. Takže když už nakupujete něco online a v daném obchodě už jste nakupovali, tak zkuste jméno obchodu zadat do vyhledávání ve Vašem emailu a uvidíte. Mě se osobně daří takto většinou objevit slevu, která skončila před několika dny :-(,  ale třeba budete mít větší štěstí než já. Takže můžete zkusit kliku… za pár kliků. Konec básně.

Sladká tečka na závěr? Může jí být platba kreditkou, která Vám hodí další korunky zpátky do kasičky. Tady si dávám pozor jen na jednu věc a to důvěryhodnost obchodu. Pokud s ním nemám osobní zkušenosti, dávám na recenze na Heurece. Vybírám obchod, který má alespoň 300 recenzí a slušné hodnocení. Kreditkou pak platím prakticky vždy, když to obchod umožňuje. Zatím jsem neměla problém. I v případě vyprodání zboží mi vždy peníze vrátili zpátky na kartu. Musíte ale mít nějakou šikovnou kreditku… A také upozorňuji, že kreditka není pro každého. O tom, jak takovou kreditku šikovně vybrat a na co si dát velký pozor, mám už speciální článek, najdete ho přímo tady.

Tak a to je asi tak vše, co vím o cestě k tomu nejlevnějšímu virtuálnímu nákupnímu košíku. Tak Vám přeji úspěšné lovy ve vlnách internetu a můžete se s Vašimi úlovky pochlubit – třeba ve skupince Máma v balíku na Facebooku.

Finanční manažerka na mateřské, maminka dvou malých divoženek. Miluje nápady jak ovládnout čas, usnadnit si život a vybudovat finanční svobodu. Píše pro maminky na mateřské dovolené. Je autorkou eBooku "Naučte se šetřit", který je zdarma ke stažení zde. Nedávno vznikl také eBook Máma v balíku , s podtitulem "Co potřebuje každá maminka vědět o penězích". Více o Aleně se můžete dozvědět tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.